Monday 16 January 2012

Latar


Latar Tempat
1.      Rumah Pak Talib
Berlaku beberapa peristiwa seperti perbualan antara Pak Talib dengan Mak Lamah tentang kerja-kerja yang dilakukan oleh Pak Talib. Mak Lamah turut menyampaikan berita bahawa anak mereka, Timah dirisik oleh Manas kepada Pak Talib di rumah.

2.      Rumah Encik Mamat
Pak Talib pergi ke rumah Encik Mamat selama empat hari untuk menyiapkan reban ayam kampung seperti yang disuruh oleh Encik Mamat.

3.      Di jalan
Pak Talib berkira-kira tentang sikap dan penerimaan Mak Lamah apabila dia sampai di rumah serta mendapat tahu tentang bayaran upah yang diterima setelah menyiapkan reban ayam Encik Mamat. Mak Lamah dirasakan akan menyerangnya dengan pelbagai soalan.
Latar Masa
1.      Waktu pagi

Pak Talib bangun pada subuh-subuh lagi dan menyiapkan perkakasan menukangnya sebelum pergi bekerja.

2.      Waktu malam
Mak Lamah memberitahu Pak Talib bahawa keluarga Manas telah dating merisik Timah, anak mereka.

3.      Jarak masa
~ jarak masa yang tidak begitu lama, iaitu tidak sampai seminggu
~ Contohnya, Pak Talib membuat reban ayam di rumah Encik Mamat dalam masa  empat hari.
~ Selepas pulang dari rumah Encik Mamat pada hari keempat, dia diberitahu oleh Mak Lamah bahawa Timah sudah dirisik oleh Manas.
Latar Masyarakat
1.      Golongan masyarakat
Memfokuskan masyarakat golongan tua, dewasa dan remaja. Golongan tua terdiri daripada Pak Talib dan Mak Lamah. Golongan remaja ialah Timah manakala golongan dewasa ialah Manas dan Encik Mamat.

2.      Kategori masyarakat
Memfokuskan kehidupan masyarakat kampung yang hidup dalam keadaan sederhana. Contohnya keluarga Pak Talib yang bekerja sebagai tukang rumah.

3.      Pekerjaan masyarakat

Memaparkan dua jenis pekerjaan utama masyarakat, iaitu tukang rumah dan suri rumah. Memfokuskan watak Pak Talib dan Manas yang menjadi tukang rumah.

4.      Bangsa/agama
Fokus penceritaan ialah golongan Melayu yang beragama Islam. Semua watak yang diketengahkan dalam cerpen ini berbangsa Melayu serta beragama Islam.

5.      Masyarakat kampung yang gigih dan rajin
Menceritakan kerajinan dan kegigihan Pak Talib bekerja walaupun menghadapi pelbagai masalah terutamanya selepas kepulangan Manas ke kampung itu.

No comments:

Post a Comment